Mind the Gap \ Koeweiden Postma in ADCN Hall of Fame

— by toon lauwen 17-07-17

 

Vorige week donderdag arriveerden Jacques Koeweiden en Paul Postma in de ADCN Hall of Fame. Helemaal terecht natuurlijk. Maar meest verheugend bij de presentatie ter ere van deze bijzetting, was wel het nieuws (voor iedereen die van design houdt) dat de heren ook weer samenwerken. ‘Op projectbasis!’, waarschuwt Paul Postma. ‘Dit keer laten we het niet uit de hand lopen’ hoorde ’t publiek van ADCN collegae en doorgewinterde vakgenoten zoals Tirso Francès (DieTwee), Jochem Leegstra (…,staat) en Fred Kramer, die voor HEMA een complete restyling van de huisstijl en packaging bestelde en het bureau (tijdelijk) van de ondergang redde. Postma’s presentatie zwierf aangenaam vrolijk langs memory lane naar bumpy ride.

Al tijdens hun studie aan de Bossche Academie besloten Jacques Koeweiden en Paul Postma samen te werken. In 1987 verhuisden ze naar Amsterdam om hun eerste studio te starten. Vinyl, de Nederlandse variant op The Face maakte de naam Koeweiden Postma voor het eerst bekend- met name bij het jongere publiek (van die tijd). Vanuit de underground ontstond ook RoXY, één van de eerste logo’s met tegendraadse kapitalen. Het spel met typografie (lange tijd nog zonder computer gemaakt) raakte als signatuur verbreid van affiches voor oa. de ‘Mind the Gap’ events tot in corporate design. ‘Het wel zeer opmerkelijke logo voor het Ministerie van OC en W maakten we net vóór 09/11′ benadrukt Koeweiden. ’Daarna was zoiets niet langer mogelijk. Die aanslag trok een scherpe scheidslijn die in mijn eigen beleving nog dramatisch werd overtroffen door de moord op Theo van Gogh. Communicatie werd zichtbaar voorzichtiger en traditioneler van teneur, zeker bij de overheid. Ikzelf begon mijn frustraties vorm te geven door meer maatschappelijk met mijn werk aan de gang te gaan.’ Uit die ontwikkelingen kwam onder andere ‘het Ramadan-festival’ voort’.

Het eens zo trotse Nederlandse design-landschap waaraan Koeweiden verschillende sterke en opmerkelijke huisstijlen bijdroeg, zakte zienderogen in. Het effect van de crisis en de online voor niets gekte, gierden daar nog overheen. In tien jaar na 09/11 holden werkgelegenheid en honoraria van design-beroepen in de architectuur, reclame, corporate design en grafisch ontwerpen hard achteruit. Ook het grote bureau Koeweiden Postma kreeg te maken met die devaluatie en ging in 2014 failliet.

De naamgevers waren daarvóór al vertrokken; Paul Postma in 2004 en Jacques Koeweiden besloot in 2013 uit zijn eigen bedrijf te stappen. Anno 2017 bezit een ander ontwerp-bedrijf de rechten op de merknaam. Die verwarring is waarschijnlijk blijvend, maar bijzaak. Want wat een mooi portfolio en wat een leuke gasten!


Jacques Koeweiden – jacqueskoeweiden.com

Paul Post – motiondesign.nl