Letters uit een leuke familie

Ray en Charles Eames hebben van alles gemaakt: huizen en een hele reeks stoelen die we tegenwoordig 'iconisch' noemen. Maar een eigen letter ontwierpen ze nooit.

In het drukwerk voor Herman Miller, de talloze boeken,  films en tentoonstellingen die ze samenstelden, lieten ze wel allerlei typografische voorkeuren zien. Letterontwerper Erik van Blokland onderzocht 't oeuvre en bracht een compleet nieuwe familie voort; letters die ook de Eames graag zouden zien.

1376

De zoektocht naar de grafische vormgeving uit het erfgoed van Ray en Charles Eames, bracht Van Blokland naar hun huis (nu museum) op Pacific Palisades bij Santa Monica (California), het Library of Congress in Washington DC en in de Vitra archieven in Weil am Rhein. In opdracht van House Industries vertaalde hij zijn indrukken tot het letterfont 'Eames Century Modern'. House Industries is een klein letter- en ontwerp bedrijf uit Delaware onder leiding van Andy Cruze en Rich Roat, dat slimme toepassingen met letters ontwikkelt: fonts, objecten, posters en andere fijne dingen.

features_design_story_eames_molded_plywood_lounge_chair_metal_5

Soms werken ze samen met Amerikaanse ontwerpers, illustratoren zoals Ed Roth of zelfs wielerteams (Andy Hampsten en Ralpha) om die producten te ontwikkelen. Omdat letterontwerpers uitermate internationaal zijn ingesteld kennen Cruz en Roat de letterontwerpen van Erik van Blokland al heel lang. Ze benaderden hem omdat de Eames familie heel secuur omgaat met het beheer van de naam en het erfgoed en niet zomaar met iedereen samenwerkt.

PRESS.sign_arrow

De Eames Century Modern is een klassieke letter met een hoog contrast en scherpe details. Ik heb de letter enigszins breed en rond getekend, met een grote reeks gewichten. Van licht tot supervet'. En er is ook een stencil versie. 'Dat lag voor de hand omdat Charles en Ray die letters zelf vaak gebruikten op onder andere werktekeningen en bekistingen' zegt Erik. 'De waarde lag in de speelse toepassingen en contrasten, niet in het ding zelf. De stencil die ik tekende, volgt voor de kapitalen wel de constructie van de stencils van de Eames, maar heeft een vrolijker detaillering. De onderkasten zijn losser en veel abstracter'. De speelse ronde vormen doen denken aan het gebogen multiplex waarmee de Eames' graag experimenteerden. De familie van 26 varianten wordt tegenwoordig ook voor uitingen van de Eames Office en Foundation gebruikt.

font_love_eames_2

038CSH_Eames+House+(1945-1949)Ray+Eamesklein