No Sign of Design. Richard Hutten bij Lensvelt

Een goed concept is tijdloos. En daarom presenteerde Richard Hutten vorige week een re-issue van de serie 'No Sign of Design' bij Lensvelt aan de Herengracht 178 in Amsterdam. De nieuwe serie tafels en stoelen zet de lijn voort waarmee de jonge Hutten debuteerde; nu 25 jaar geleden.

CRI_157986

"Table Chair' uit 1992. nu een klassieker van Dutch Design, was het eerste object uit de serie 'No Sign of Design' dat de aandacht trok. Door het stellen van een eenvoudige vraag; is het een stoel of een tafel (slechts weinigen wisten het precieze antwoord) zette Hutten de bezoekers aan de eindexamententoonstelling van de AIVE (Academie Industriële Vormgeving Eindhoven- later Design Academy) op het verkeerde been. Zijn publieke doorbraak volgde toen Reyer Kras, conservator industrieel ontwerpen bij het Stedelijk Museum Amsterdam, de Table Chair naast een Militaire Stoel uit 1923, ontworpen door de grote meester Gerrit Rietveld zette.

bd304796845dec8654e9e848dd7d7d34

De verwantschap tussen de archetypische Modernist Gerrit Thomas Rietveld (1888-1964) en nieuwkomer Richard Hutten (1967) was duidelijk en werkte verfrissend. Door radicaal terug te keren naar de essentie van vorm, zoals Rietveld ook had gedaan, probeerde Hutten te breken met de decoratiezucht van Borek Sipek en andere postmodernisten die het Nederlandse meubel domineerden in de vroege negentiger jaren. 

417n_IMG20151118134154_1

Toch had 'het wel iets meer om het lijf dan alleen historicisme' legde Richard uit tijdens de drukbezochte premiere van No Sign of Design bij Lensvelt. Ga dus vooral genieten van de serie die geldt als een van de eerste manifesten van conceptueel design.

no_sign_of_design_01_2